Social media als zeepkist voor inspiratie
Wat zou het mooi zijn om een blad te maken met allemaal creatieve mensen. Te schrijven vanuit een sociaal hart en over grootse idealistische ideeën. En hoe gaaf zou het zijn als dat blad ook nog eens voor noppes van de pers rolt.
Het bleef niet bij een mijmering bij kaarslicht in een donkere kroeg. Binnen de kortste keren lag er een outline voor een 64 pagina's tellend magazine in de mailbox. Het centrale thema: 7 Days of Inspiration. Een landelijk initiatief dat Nederland een upgrade wil geven op basis van sociale overwaarde. Met andere woorden: Nederland een beetje mooier maken. Zonder geld een bak aan inspiratie verspreiden via je eigen sociale netwerk.
De outline stond barstensvol mooie onderwerpen. Wij konden onze inspiratie kwijt in het thema jeugdzorg 2.0. De sector had al zo veel rottigheid over zich heen gekregen, dat we het tijd vonden voor wat positieve energie. Een interview met Laurens Waling, grondlegger van jeugdzorg 2.0, leidde tot nieuwe inzichten. Ongelooflijk hoe snel en gemakkelijk jeugdhulpverleners elkaar kunnen bereiken en hun kennis kunnen delen via social media. Zij vernieuwen van binnenuit, gaan mee met de tijd waarin moderne technologie juist voor hen werkt.
Tijdens het schrijven van dit artikel ontstond het besef dat ook wij gemakkelijker in gesprek kunnen met ons eigen netwerk. Dankzij social media is het internet de zeepkist geworden waar elke bezoeker goede ideeën over de bühne kan brengen. Hoewel de geur van versgedrukt papier ons nog steeds een geluzalig gevoel bezorgt, weten we hoe dit blad een coproductie kon zijn van getalenteerde bladenmakers, journalisten, illustratoren, fotografen en vormgevers. Het bleek gewoon een kwestie van #durftevragen.
Saskia Hinssen, tekstschrijver/(eind)redacteur Bureau Karin de Lange