Ik communiceer, dus ik bestaIk communiceer, dus ik besta

Terug naar overzicht

Ik communiceer, dus ik besta

di. 31 mei

Toen KLM in 2008 het iFly Magazine presenteerde tijdens het Customer Media Congres, werden mijn ogen groot van verbazing. Een online magazine compleet met gelikte videoblogs en stressverlagende ambientmuziek. En een magazine waarachter ook nog eens een slimme marketingtool schuilgaat. Want uit het klikgedrag van bezoekers halen de makers hun ideeën voor nieuwe content. Om het blad tot slot nog gaver te maken: wie leest over een avontuurlijke trip naar Zuid-Afrika, kan de reis ook direct boeken. Voor mij is het communicatie zoals het ooit bedoeld moet zijn. Daar, in die schaars verlichte zaal van de Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem, kwam het besef dat communicatie aan de vooravond van een nieuw tijdperk stond.

Krap drie jaar later is communicatie 2.0 in haar volle hevigheid losgebarsten. We bekijken de mooiste online magazines op onze iPad en delen artikelen massaal via Twitter. We blazen oude vrienden nieuw leven in via Facebook en onderhouden ons zakelijke netwerk via LinkedIn. Worden traditionele bladenmakers dan met uitsterven bedreigd? Is niemand meer gevoelig voor de nostalgie van stapels tijdschriften naast de bank?

Als het aan Bureau Karin de Lange ligt is de bladenmaker geen uitstervend ras, maar iemand die met eencrossmediaal oog naar de (bedrijfs)journalistiek kijkt. Zoals we dat doen voor Rijkswaterstaat, een overheidsorganisatie waar 70 procent van alle communicatie via internet en intranet verloopt. Het bedrijfsblad GEEL! blijft een printmagazine waarin medewerkers aansprekende rubrieken en interessante achtergrondartikelen kunnen lezen. Wel geven we de lezer graag de mogelijkheid zelf content aan te leveren of te reageren op een artikel. De Rijkswaterstater doet dat via de GEEL-groep op Yammer. De digitale GEEL! verwijst bovendien naar aanverwante artikelen.

Waar het om gaat is dat we dankzij de kruisbestuiving van meerdere media nog beter de boodschap van Rijkswaterstaat kunnen overbrengen. Dat we media aan elkaar koppelen die ook echt met elkaar communiceren. Je hoeft heus niet het hele palet aan mediatypen in te zetten. Kies de middelen waarmee je op een efficiënte manier je doelgroep bereikt.

Saskia Hinssen, tekstschrijver/(eind)redacteur Bureau Karin de Lange

NEEM CONTACT OP

Tel. 070 - 365 44 34
karin@karindelange.nl