Corporate story: spiegel en kompas
Medewerkers door laten stromen naar een baan op de reguliere arbeidsmarkt. Dat is het doel van DSW, Dienst Sociale Werkvoorziening in Zoetermeer, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg, een van onze opdrachtgevers. Dat gaat sneller via een detachering of begeleid werken.
Geen punt, zou je zeggen. Het probleem is echter dat sommige medewerkers van DSW huiverig kunnen zijn om de poorten van DSW te verlaten. Vanwege hun beperking denken ze vaak niet in mogelijkheden. En worden daarom onzeker. Hoe vertel je de medewerkers dat buiten de poorten van DSW werken niet eng is, maar juist leuk is en kansen biedt? Dan kan met een corporate story.
Een corporate story beschrijft de identiteit van een organisatie helder voor klant en medewerker. Vragen als ‘wie zijn we?’, ‘waar komen we vandaan?’ en ‘waar gaan we naar toe?’ staan aan de basis. De corporate story fungeert als spiegel en kompas.
Het succes ervan staat of valt met draagvlak in de organisatie. Kunnen medewerkers zich in het verhaal vinden en zich ermee identificeren, dan komt de corporate story tot leven. Daarom is input van zo veel mogelijk medewerkers essentieel. Voor DSW maakten we de corporate story dan ook samen met medewerkers. Zij vertelden ons hoe zij DSW zagen, waar DSW voor staat en hoe zij dachten over hun werk.
Zo werd het verhaal van de DeesWees geboren. Een verhaal over een overstap van DSW binnen de beschermde muren naar de ‘buitenwereld’ , het bedrijfsleven. Op associatieve wijze beschreven we elke stap die de DeesWees zetten naar het Veld der Ontdekking. Het boekje is inmiddels een veel gelezen item. Een verhaal waarin iedere medewerker zich herkent. Een verhaal dat medewerkers over de streep trekt naar een detachering. Een corporate story versterkt het wij-gevoel. Toont de gezamenlijke visie. En is een kompas voor de toekomst. In onze ogen essentieel voor elke onderneming.
Esther van Andel, tekstschrijver/ (eind)redacteur Bureau Karin de Lange